Det er sjov at tale med diverse mediebureauer eller andre fra nogle af de lidt ældre markedsførings brancher. De er ofte så indgroet i deres egen lille verden, at de ikke kan se meget andet. Selvfølgelig har vi alle en lille den af den samme sygdom i os, men det er bare sørgeligt, at det kommer til at skade dem og deres forretning markant når de bliver overhalet af en masse nye konkurrenter.
Sagen er nemlig, at online markedsføring er kommet for at blive og hvert eneste år er der imponerende vækstrater på netop dette marked. Forretningerne har fundet ud af, at det er en meget mere målbar måde at markedsføre sig på og man kan let se om man får noget for sine penge eller ej. Det er ikke tilfældet med den gamle form for markedsføring gennem aviser, opslag eller reklamer i fjernsynet. Ingen tvivl om at de virker, men det er bare meget mere besværligt at måle på dem.
En stor del af det at markedsføre sig online handler omkring SEO, altså søgemaskineoptimering. Google er verdens største søgemaskine og derfor gælder det om at have sin forretning godt placeret i deres søgeresultater. Jo højere man ligger i placeringerne, desto flere besøgende og dermed potentielle kunder, får man til sin hjemmeside.
En gammel undersøgelse viste, at ligger man nummer ét i Google, så får man omkring 42% af de besøgende til at klikke ind på sin side. Om tallene stadig er sådan skal jeg ikke kunne sige, men der er ingen tvivl om, at ligger man nummer et, så får man langt den største del af den potentielle trafik.
Men derfor er der naturligvis også kamp om at komme op at ligge nummer et. Der findes en masse SEO virksomheder der bruger tusindvis af timer på at hjælpe deres mange kunder til at placere sig godt på et utal af søgeord. Nogle af disse virksomheder er gode til deres arbejde og andre er ikke, men fælles for alle dem som lykkes til at få deres kunder op til at ligge nummer et er, at de ikke er kommet sovende til det.
Det kræver arbejde at slå sine konkurrenter og det kræver at man bliver ved med at arbejde for ellers bliver man overhalet af konkurrenterne. Nogle søgeord er meget svære at komme op og ligge nummer et for, mens andre er relativt nemme fordi konkurrencen er lavere. Uanset hvad du gerne vil ligge nummer et for, så skal du ikke regne med, at det kommer af sig selv. Der skal arbejdes for det.
Leave a Reply