Webshoppen, eller netbutikken som den også kaldes på dansk, har for længst indtaget det danske marked som en effektiv og konkurrencedygtig medspiller. Men en webshop skal, nøjagtigt som en fysisk butik, være et sted, hvor kunderne har lyst til at handle. En småbeskidt butik med rod på hylderne, gamle varer og uhøfligt personale eller en butik, der ikke tager imod betalingskort, eller som ligger utilgængeligt i forhold til offentlig transport eller gode veje, kan have langt sværere ved at sælge end en butik, der har gjort lidt ud af vinduesindretningen, har varerne godt og synligt placeret, ligger på byens bedste adresse og har søde og hjælpsomme ansatte. På samme måde skal du også tænke din webshop. Forsiden, det der også kaldes din landingpage, skal være visuelt lækker at se på -den er dit butiksvindue. Dine produktkategorier skal være fuldstændigt overskuelige og inddelt efter et system -de er dine hylder med varer, som kunderne let skal kunne danne sig et overblik over. Og så skal det være enkelt at købe noget. Hvis man først skal klikke sig igennem uanede mængder af links for at finde sine varer og dernæst skal igennem en besværlig process for at få lov til at betale, så hopper mange kunder fra igen. Hvis du har prøvet at købe ind i en forretning, der ikke tog nogen former for kreditkort, og du ikke havde kontanter på dig, endte du så med at købe noget? Eller gik du ind i en anden forretning, da du alligevel var ude og lede efter en pengeautomat?
Image
Din webshop skal udtrykke dit firmas image. Hvis firmaet sælger produkter til børn, må siden og skrifttyperne gerne være kreative, og dine logoer må gerne have frøer og prinsesser. Men sælger du kædesave til skovhuggere, eller diamanthalskæder eller erotiske blade, så er det nogle andre virkemidler, der skal til, for at dine kunder føler sig tilpas i din butik, og det er essentielt, at du gør dig nogle tanker om dit segment, inden du kaster dig ud i designet. Hvis du bruger en professionel designer fra et webbureau til at lave din shop, vil du også opleve, at han eller hun spørger ind til din målgruppe eller til dine produkter for at få en fornemmelse af, hvem det er, han eller hun skal designe til. En ting er, hvad din personlige smag er, en anden hvad dit segments er, og i en efterhånden temmelig konkurrencepræget webshop-verden, er der ikke langt imellem klikkene, så dine potentielle kunder skal have lysten til at blive på netop din webshop -og forhåbentligt derefter lysten til at købe.
Leave a Reply